Läs mer om Nortons
mentalbeskrivning i text och bild här

 gästbok | länkar | kontakt | start

 
 

Mentalbeskrivning av Baggbergets Buster Keaton (Norton) 2008-08-30
Texterna nedan är tagna direkt från Sv. Brukshundsklubbens blankett som vi erhöll vid testet.
  Moment Bedömning Bedömningstext
1a KONTAKT - hälsning 4 Tar kontakt själv eller besvarar kontaktbesök.
1b KONTAKT - samarbete 4 Följer med villigt. Engagerar sig i testledaren.
1c KONTAKT - hantering 4 Accepterar. Svarar med kontaktbeteende.
2a LEK 1 - leklust 4 Startar snabbt, leker aktivt.
2b LEK 1 - gripande 3 Griper tveksamt eller med framtänderna (framtänderna i Nortons fall)
2c LEK 1 - dragkamp 3 Griper, drar emot, men släpper och tar om alt. tuggar (släpper och tar om i Nortons fall)
3a FÖRFÖLJANDE 1 3 Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer
3a FÖRFÖLJANDE 2 4 Startar med hög fart, målinriktad - bromsar in vid bytet.
3b GRIPANDE 1 och 2 2 Griper inte, nosar på föremålet
4 AKTIVITET 3 Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar.
5a AVSTÅNDSLEK - intresse 2 Kontroll, avbrott förekommer.
5b AVSTÅNDSLEK - hot/agg. 1 Visar inga hotbeteenden.
5c AVSTÅNDSLEK - nyfikenhet 1 Går ej fram till figuranten
5d AVSTÅNDSLEK - leklust 1 Visar inget intresse.
5e AVSTÅNDSLEK - samarbete 1 Visar inget intresse.
6a ÖVERRASKNING - rädsla 3 Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.
6b ÖVERRASKNING - hot/agg. 2 Visar enstaka hotbeteenden
6c ÖVERRASKNING - nyfikenhet 4 Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet.
6d ÖVERRASKNING - kvarst. rädsla 1 Ingen tempoförändring eller undanmanöver.
6e ÖVERRASKNING - kvarst. intresse 1 Visar inget intresse.
7a LJUDKÄNSLIG - rädsla 2 Hukar sig och stannar
7b LJUDKÄNSLIG - nyfikenhet 5 Går fram till skramlet utan hjälp.
7c LJUDKÄNSLIG - kvarst. rädsla 1 Ingen tempoförändring eller undanmanöver.
7d LJUDKÄNSLIG - kvarst. intresse 1 Visar inget intresse.
8a SPÖKEN - hot/aggression 3 Visar flera hotbeteenden under längre tid.
8b SPÖKEN - kontroll 4 Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena. Kortare avbrott.
8c SPÖKEN - rädsla 3 Uppehåller sig i huvudsak föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll.
8d SPÖKEN - nyfikenhet 2 Går fram till figurant när föraren talar med figurant och lockar på hunden.
8e SPÖKEN - kontakt 4 Tar själv kontakt med figuranten.
9a LEK 2 - leklust 4 Startar snabbt, leker aktivt.
9b LEK 2 - gripande 3 Griper tveksamt eller med framtänderna.
10 SKOTT 1 Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd.

Testledarens muntliga bedömning av Norton så som husse minns dem:
-En mycket trevlig hund. Trygg och lugn i de uppkomna situationerna. Löser de uppkomna farorna lät och är efter alla testerna som han var vid testets början. Duktig hund.

Svenska Schnauzer Pinscherklubbens hemsida och deras beskrivning av momenten i MB står följande att läsa som kan vara till hjälp för att avläsa bedömningen ovan.

Ett MH består av 10 fördefinerade moment. Alla moment består av tre saker: reaktion, aktion och avreaktion. Hunden ska mer eller mindre reagera, agera och avreagera kan man säga. Vid alla moment ges hunden tillfälle att få avreagera.

Momenten är följande:

  1. Hund och förare ("ekipaget") går tillsammans med funktionär in på MH-banan. Ekipaget ska gå runt publik och funktionärer utan att hunden uppmuntras till att hälsa på dem. Sen går man fram till testledaren (TL) som hälsar först på föraren och sen på hunden. TL lånar hunden och går iväg en liten bit, känner över hunden och ser om den vill visa tänderna.
     
  2. Man vill se hundens leklust såväl med förare som TL. En trasa kastas fram och tillbaka mellan förare och TL. TL kastar sen iväg trasan och man vill se huruvida hunden griper trasan och på vilket sätt. Momentet upprepas två gånger. Sen är det kamp mellan hund och TL.
     
  3. Man vill se jaktlusten genom att en trasa åker iväg ryckigt mellan några trissor. Hunden släpps lös. Momentet görs två gånger.
     
  4. Passiviteten kollar man genom att hunden förväntar sig att nåt ska hända men inget händer.
     
  5. Är hunden intresserad av främmande människor på avstånd? Springer hunden fram, leker den, kampar den? Är den nyfiken? Det kollar man på detta moment.
     
  6. Visuell skrämsel. En overall flyger upp framför hunden när den går i skogen, hur reagerar hunden? Flyr den? Går den fram frivilligt eller hur mycket stöd behöver den från föraren? När overallen är undersökt, finns det kvarstående rädslor kvar?
     
  7. Audiell skrämsel. En skrammel sker snett bakom hunden när den går i skogen, här vill man också se hur den reagerar, agerar och avreagerar.
     
  8. Två spöken uppenbarar sig i skogen. För hunden ser de inte ut som människor då hunden inte kan urskilja armar etc. Vågar hunden gå fram och med hur mycket stöd?
     
  9. Nu upprepas delar av leken från moment 2. Nu vill man se om leklusten har förändrats, kanske hunden har lagrat rädslor under resans gång.
     
  10. Två skott skjuts under aktivitet (lek om möjligt). Sen står man helt passiv med hunden i koppel. Ytterligare två skott skjuts och sen ska man leka igång hunden igen.
     
© JR Event         admin