Efter
ett uppehåll på nästan 15 år var det åter dags att äntra en motorcykel.
För att kolla om intresset fortfarande fanns införskaffades en
Honda CX 500 -79
hösten 2003. Stort emotionellt arbete lades
ned på Hondan för att få den att verka nyare än den var.
En mängd kortare resor i solsken gjordes. Hondan kändes stor och lyckan
var total, äntligen åkte jag mc igen. Borde vara förbjudet att inte
åka mc!
Efter mc-dagen den 29 maj -04 i
Sollefteå gjordes en utflykt. Vi var drygt 30 bågar som drog iväg till
Höga Kusten. Känslan att vara en i en så lång karavan av motorcyklar
är enorm. Folk stannar sina bilar för att titta. Barnen får svårt att
sova och en och annan pappa får något drömskt i blicken.
Vid
hemkomsten kände jag av att vi åkt ca 20 mil. Det var skakigt i händerna
och kände mig ganska trött i kroppen. Det var då det hela
började. Tanken på att skaffa mig en nyare hoj. Kanske till och
med förverkliga min hemliga ungdomsdröm.
När man var runt 20 år snackade man inte gärna om att man skulle vilja
köra en BMW. Detta var i mitten av 80-talet. Nu var det dock annat. Jag
var en återfallsknutte, men barn, fru och snart 40 år på nacken. Legalt att kolla
på BMW med andra ord! Fördomar! Jag? Inte alls!
Det var juni och mc-säsongen hade just börjat. Skummade (ja, ja,
dammsög) igenom Internet efter BMW till salu. Hondan var ju en kardanhoj
och att även BMW är det passar mig perfekt. Lite meka och mycket körande
är min melodi. Ganska snart hade jag förstått att det var en offroad jag
skulle ha. En BMW offroad på 250 kg.
Hittade min hoj hos
Lundgrens Motor i Avesta.
Ringde till dem och försäkrade mig om vissa detaljer. Var hojen bra att
köra, var den snygg...! Ja, inte lätt att vara objektiv när man är het
så det nästa brinner av mc-suget. Hittade så småningom en
hemsida som beskrev en
hel del om just BMWs GS-modeller. Skrev också till författaren av sajten.
Fick snabbt svar med goda råd inför eventuellt köp. Med detta färskt i minnet
for jag så ned till Avesta. Risken för att köpet inte skulle bli av var ytterst
liten. Allt var klart. MC-kläder, brorsan som körde hem bilen och
pengar. Att det var 50 mil till affären visade väl också att jag var
seriös i min avsikt att köpa om det kändes rätt.
När vi anlände till
Lundgrens Motor i Avesta
så öste regnet ned. Vi kom 15 minuter före deras lunchstängning så vi
skulle precis hinna få ut hojen så att jag kunde provköra den under
deras lunch. När vi gick in i affären och jag såg hojen för första
gången kom chocken. Hondan var en stor hoj men BMWn var en STOR hoj.
Blotta tanken på att styra detta as skrämde mig till en början. Jag är
dock 187 cm själv så då förstår du min känsla när jag upplevde hojen som
STOR.
Efter att kört BMWn i ca 1 km så var det klart. Vi var ett. Feelingen av
att styra denna hoj var och är makalös. Så stor och ändå så smidig,
fantastiskt.
Sommaren 2004 han vi med drygt 900 mil tillsammans. Enda problemet med
hojen är att när jag kommit fram till slutmålet så vill jag inte stiga
av! Har som mest kört drygt 100 mil samma dag (varav ca 70 mil i regn). Efter
att torkat upp och ätit mig mätt vid framkomsten så kom tanken - när ska
vi ut och åka igen? Jo, lite knäppt men det är en hemlis så säg det inte
till någon.

BMW R 1100 GS -97 under en skogspromenad.
Eftersom semester under sommaren 2004 verkade utebli fick det bli en
tredagarstur till Norge. Bilden nedan är tagen i Trondheim utanför en
mc-butik så klart. Varför ska man annars stanna!?

Resan i Norge var underbar men kort. Att glida fram i högst 80 km/h på
små slingrande vägar är schysst. Speciellt som det ibland dök upp lite
varningsskylta om smal och krokig väg. Ja, jag vet! Man får en tår i
ögat. Själv blev jag så rörd av dessa "varningar" (läs glädjeskyltar) så
jag var tvungen att stanna och knäppa ett kort.
För
dig som funderar på att resa till Norge på båge så är min rekommendation
följande.
Sluta fundera - åk!
Det är ett kanonland att åka hoj i och passa gärna på att åka de mindre
besökta vägarna. Otroligt fint och vackert är det i alla fall. Nästan
som hemma.
Efter avklarade mc-mässor under vintern 2005 så ska det under våren 2005
bli en resa till Skottland. Mer om den resan kommer här senare.
Bra och dåligt med BMW R 1100 GS
Med den överskriften tänkte jag nu ägna några rader åt mina
upplevelser med denna tämligen nya bekantskap. Mina första 900 mil på en
BMW.
Vi börjar med priset. Det är ett minus att hojen är dyr att köpa, även
som begagnad. Det som är bra är att den håller sitt värde. Nästan som ett noll-summe-spel. Jodå, lite sjunker den väl i värde men inte som andra
hojar. Hela sanningen återstår dock att visa den dag jag säljer denna
pärla.
BMWn ser inte ut som andra hojar. Detta tycker jag är bra. Man sitter
inte på denna hoj. Man sitter i den. En märklig känsla men jag har
upplevt skillnaden när jag provsatt en annan stor offroadhoj. Kardandriften gör BMWn tyst och underhållsfri. Hisseffekt pga kardan! Vad är hisseffekt?
Jag har aldrig upplevt detta vare sig på BMWn eller Hondan.
Bränsleåtgången är mycket moderat. Vid laglig körning ligger
förbrukningen på ca 0,5 liter/mil. I Norge var förbrukningen
under 0,45 liter/milen. Med 24 liter i tanken så kommer man en bra bit.
ABS, värmehandtag och en framgaffel (BMW special) som nästan inte niger vid inbromsning
gör färden bekväm och trygg.
När det gäller instrumenteringen så har den det mest nödvändiga. Den sk.
FID (displayen till höger) visar mot ortemp, bränsletankens tillgång,
vald växel samt klocka. På andra sidan sitter knappar för att koppla ur ABS
(vid tex gruskörning), varningsblinkers samt knapp för värmehandtag. Lätt och
snyggt.
Blinkersen då! Ja, den är lite speciell på BMW. Tre knappar styr detta
med blinkandet. En knapp på vänster handtag för vänsterblink och en
knapp på höger för högerblink och till detta en knapp för avstängning av
blinkers. Jag erkänner att jag svor över detta de första milen. Idag
tycker jag det är kanon. Mycket lätthanterligt så det är bara en
vanesak. Tycker idag att
en-knappssystemet är krångligt.
I alla tester av de nyare modellerna (R 1150 GS och R 1200 GS) så
beskriver man dessa hojar som så mycket bättre än sin föregångare. Detta
gör mig rädd. Om jag är SÅ nöjd med min "gammelhoj" hur nöjd skulle jag
då inte vara med en ny 1200 GS... Törs inte tänka tanken. Kolla mer om
dessa nya hojar på
BMWs hemsida.
Nåväl. Om du vill ha ut mycket av din mc-åkning och kanske också ibland
lämna de fina asfalterade vägarna för grus eller lättare terräng ska du
ta dig en allvarlig funderare. De stora offroadhojarna är perfekt för
detta. Att sedan BMW vunnit många av dessa tester och så även mitt hjärta
betyder ju inte att du måste välja en BMW. Men, för att vara på
den säkra sidan bör du kanske provköra en BMW...om du törs. ;-)
Vill du läsa mer om BMW-hojar och andra fanatiker så rekommenderar jag
Svenska BMW-klubbens
hemsida.
Lycka till med ditt mc-åkande. Hoppas att vi möts vid nått tillfälle.
Jag är han på en svart BMW med ett stort leende. Här nedan finner du
några bilder på min BMW. Klicka på dem för att se dem större.
/Jan
Röhlander
PS// Se även
Sollefteå Motorcyklisters
hemsida //DS

 |
Bromsljus monterad på toppboxen.
För muspekaren över bilden för
att se bromsljuset.
|

Här ses bromsljuset lite närmare.
Det är monterat i "gropen" vid
handtaget. Högt och bra!
 |
Mars 2005
Så har då äntligen
mc-säsongen 2005 tagit sin början. Långfredagen, dvs den 25 mars, tog
jag ut BMWn och började köra på bara vägar. Mycket tidigt för mina
breddgrader. Men, inget att hänga läpp för. Nästan 100 mil första veckan
har nu lugnat den värsta abstinensen.
Läs reserapporten från Skottlandsresan
i maj 2005!
MC-dag 2005-05-28
Denna bild är tagen av en beundrare under
mc-kortegen på MC-dagen
den 28 maj 2005 i Sollefteå.
Bak på hojen sitter såklart Joakim - mc-prinsen!
Klicka för att se stor bild!
13 November 2005
Efter en skön sommar var
det så dags att ställa undan pärlan. Efter noggrann tvätt och
vaxning placerades så hojen i garaget. Efter några veckor i garaget var
det fortfarande snöfritt och många plusgrader. Den trettonde november
blev det helt enkelt bara för mycket. Jag var bara tvungen att ta en
sista tur. Jag började min säsong i mars och bor man då i norrland så är det
en ynnest att kunna avsluta säsongen i november. Då börjar det bli bra
längd på mc-säsongen.
Plus på lördag, plus på natten och plus och sol söndagen den 13 november
avgjorde saken. BMW'n skulle ut på en tur till innan vintern.
Som framgår av bilderna nedan så skulle detta visa sig bli den sista
turen på denna hoj. Jag klarade mig helskinnad men mörbultad. Hojen
löstes in.
Vad har jag lärt mig av detta? Nja, inte mycket. Otur att det var en
isfläck just där jag kom. Det handlade om en sträcka på ca 50 - 100
meter som var isbelagd trots sol och 8 plusgrader. Jag och fyra bilar kvaddade
på denna sträcka under två timmar!!!
Nu väntar en vinter med planer på en ny hoj och utrustning inför
säsongen 2006.
På återhörande!
 
 
2005-12-16
Här börjar historien om den nyinköpta

Knappt har den gamla hojen gått till skroten förrän en ny införskaffats.
En 1150 GS -03 står nu i
Stockholm
och väntar.
-Om jag längtar än mer till sommaren? Nädå, detta är en form av
självplågeri. Kanske borde man
trots halkan
ut och prova lite... Skoja bara! :)

2005-12-28
Så var det äntligen (h)julafton på riktigt!
Jag for kl 03.45 från Sollefteå och kom åter från
Stockholm kl 20.30!
Med i bagaget fanns nu min nya
hoj - BMW 1150 GS!
Det är en 2003 års modell med endast 666 mil på mätaren. Är som ny.
Fler bilder och reportage följer senare. Nu väntar MC-mässan i Göteborg
i slutet av januari 2006.
 
Som du ser här nedan så är det snart mc-säsong. Skönt!

klicka på bilderna nedan för att se pärlan
närmare.


Självklart har den nya
hojen fått ett extra bromsljus. Denna gång ett LED-ljus från
Touringbutiken!
För muspekaren över bilden för att se bromsljuset!

Telefon, GPS och mp3-spelare (gömd) monterat och klart.
Klicka för stor bild!
2006-03-25
LYCKAN ÄR TOTAL!!!
Den 25 mars 2005 började min mc-säsong förra året. I år var det på håret
men det gick med samma datum.
2 mil på Riksväg 90, fram och tillbaka 2 gånger på samma
sträcka. Underbart!
Om hojen gick bra? Skojar du. Den morrade mycket fint och den nya hjälmen
satt bra likaså det nya stället.
Som framgår av bilden så ligger det snö kvar så än är det väl någon
vecka kvar tills alla vägar är helt farbara. Nu är dock den värsta
abstinensen borta...fast...skulle vara gött med en tur till. Nåja, det
får väl vänta några dagar till.
Resa till Danmark i början av maj väntar!


Juni 2006 tar historien om
mitt mc-åkande slut för den här gången. Sviterna efter olyckan
blev mentala. Det blev mer fokusering på olycksrisker när jag åkte än
att njuta. :(
Cykeln är alltså såld och jag saknar den ibland men faktiskt mindre än
jag trott. Hoppas kunna
återvända till åkandet om nått eller några år när minnena börjat suddas
ut.
Här är några coola tillbehörs- och faktalänkar för bla BMW
Smarta hållare för telefon, gps, mm
Byta
ut originalsadeln!?
Modellhistoria
Touratech
Wunderlich
Reflectivedecals
Boxer-design
Mtec.shop.t-online
|